Reklama
  • Środa, 29 maja 2013 (10:28)

    Za wysoki cukier - porady i dieta

Gdy badanie krwi niespodziewanie wykazuje podwyższony poziom cukru, nie wpadaj w popłoch. Możesz zapobiec cukrzycy, jeśli zaczniesz działać szybko i konsekwentnie. O co powinnaś zadbać, by skutecznie obniżyć stężenie cukru i jak w domu go kontrolować?

Poziom glukozy we krwi można mierzyć w domu za pomocą testów paskowych i podręcznego glukometru (np. Accu-check, Glucodisc, SmartScan). Do tego badania wystarcza kropla krwi. Pobierasz ją prawie bezboleśnie specjalnym nakłuwaczem (penem) i nanosisz na pasek testowy. Potem pasek wkładasz do glukometru i po kilkunastu sekundach odczytujesz wynik.

Reklama

Nowe typy glukometrów potrafią błyskawicznie analizować dane, obliczać średnią, a nawet tworzyć krzywą cukru. Te dane pokazujesz lekarzowi podczas wizyt kontrolnych.

Bądź bardziej aktywna, poprawisz wyniki

Energiczny marsz, jazda na rowerze, ćwiczenia aktywizujące mięśnie usprawniają spalanie węglowodanów i obniżają stężenie cukru. Zmniejszenie obwodu w talii ma kluczowe znaczenie.

Im mniej tłuszczu odkłada się na brzuchu, tym większa jest produkcja wytwarzanych w jelicie cienkim hormonów inkretynowych (stymulują trzustkę do wydzielania insuliny). Diabetolodzy zalecają co najmniej pół godziny intensywnego wysiłku przez 5 lub 6 dni w tygodniu.

Jadaj mniej, ale częściej

Posiłki planuj co trzy godziny. Unikniesz wówczas głodu, sprzyjającego wzrostowi stężenia cukru we krwi. Usprawnisz metabolizm, co automatycznie wpłynie na spadek poziomu cukru. Staraj się ograniczyć kalorie. Eksperci Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego zalecają osobom zagrożonym cukrzycą zmniejszenie kaloryczności posiłków o 500 kcal dziennie.

Co jeść, czego unikać?

W Twojej diecie powinny dominować (45 proc.) węglowodany złożone o indeksie glikemicznym poniżej 55, np. płatki, kasze, niełuskany ryż, ciemny chleb z pełnego ziarna, surowe lub półtwarde warzywa.

Potrzebujesz też białka (20 proc.), jedz więc chude mięso drobiowe, ryby, chude sery, fasolę, soczewicę. Tłuszcze powinny stanowić 35 proc. pokarmu – diabetolodzy zalecają olej rzepakowy, oliwę, małe ilości orzechów i migdałów, obfitujących w kwasy omega-3.

Z badań wynika, że najskuteczniej obniżają poziom cukru grejpfruty, płatki owsiane, tofu, fasola mung, groch, kasza jaglana. Spożywaj je np. na zmianę każdego dnia. Powinno się unikać słodyczy i cukru, a także wyrobów z białej mąki, ryżu bez łuski, rozgotowanych warzyw, piure z ziemniaków.

Pobudź trzustkę do pracy

Akupresura stymuluje gruczoł do wydzielania insuliny. Mocno uciskaj środek podeszwy stopy, bliżej jej zewnętrznej krawędzi (tu znajdują się receptory trzustki). Zabieg rób 2 razy dziennie przez 2 do 3 minut.

Jeśli test tolerancji glukozy wskazuje na nieprawidłowości, powinnaś być pod stałą kontrolą poradni diabetologicznej.

Rada eksperta

Prawidłowy poziom cukru we krwi na czczo wynosi od 60 do 99 mg/dl. Wyższy, od 100 do 125 mg/dl, świadczy o większym ryzyku cukrzycy. Powinnaś koniecznie zrobić test tolerancji glukozy. Po pobraniu krwi na czczo wypijasz 250-300 ml wody z glukozą i czekasz 2 godziny do następnego pobrania krwi. O cukrzycy świadczy wynik powyżej 200 mg/dl.

KONSULTACJA: Dr Marta Pawłowska, diabetolog.

Na żywo

Zobacz również

  • Radzi naturoterapeuta Jerzy A. Masłowski Dwie łyżki strąków fasoli (np. szparagowej) gotuj 15 minut w litrze wody, zdejmij z ognia, zasyp łyż ką pokrzywy, dwiema łyżkami liści czarnej jagody i... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.