Reklama
  • Środa, 13 lipca 2016 (15:00)

    Kontroluj poziom cukru

Jeśli chcesz go obniżyć, spożywaj regularnie lekkie posiłki.

Produkowany w trzustce hormon – insulina umożliwia wykorzystanie glukozy z pokarmu. Gdy trzustka nie wytwarza odpowiedniej ilości insuliny, we krwi gromadzi się za dużo glukozy i mamy do czynienia z cukrzycą, najczęściej typu 2. Dotyka ona głównie osoby starsze, z otyłością.

Najważniejsza dieta

Jeśli jest to dopiero stan przedcukrzycowy (czyli poziom glukozy we krwi wynosi na czczo 100-125 mg/dl), chorobie można zapobiec. Jak? Za pomocą częstych (5 razy dziennie), lekkich posiłków i aktywności fizycznej.

Reklama

Takie same zalecenia stosuje się, gdy poziom glukozy jest du żo wyższy. Oczywiście wtedy, oprócz diety, chorzy muszą przyjmować leki zlecone przez lekarza (tabletki, zastrzyki z insuliną).

Sojusznikiem są warzywa i owoce (mniej dojrzałe). Powoli uwalniają cukier do krwi oraz długo utrzymują uczucie sytości. Należą do nich: zielone i czerwone warzywa, fasola, soja, orzechy, kukurydza, jabłka, pomarańcze.

Ale ograniczyć należy słodycze i produkty zawierające węglowodany: ziemniaki, białe makarony i pieczywo, gotowaną marchewkę.

Warto wiedzieć

Niektóre węglowodany w procesie trawienia są przekształcane w glukozę szybciej niż inne, np. biały chleb, bułki. Mają wysoki indeks glikemiczny. Cuk rzycy powinni wybierać te, które są trawione powoli, z niskim indeksem glike micznym, np. chleb razowy.

Szałwia

Ma właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające, obniża też lekko poziom cukru we krwi, co pomaga w leczeniu początkowych stadiów cukrzycy.

Herbatka: 2 łyżeczki suszonych lub świeżych liści szałwii zalej 1 i 1/4 szklanki wrzątku. Pozostaw na 35 minut. Przecedź i dodaj odrobinę miodu. Pij co kilka godzin po pół szklanki.

Uwaga: szałwii nie powinny stosować kobiety w ciąży i matki karmiące.

Napoje z aronii

Ten niepozorny, cierpki w smaku owoc jest sprzymierzeńcem chorych na cukrzycę. Obniża poziom cukru we krwi i wpływa na wytwarzanie insuliny.

Shake: do 1 szklanki owoców aronii dodaj 2 łyżki miodu i zmiksuj. Przecedź, aby powstał sok. Pół banana zmiksuj z 0,5 szkl. jogurtu naturalnego. Wymieszaj z sokiem z aronii. Wrzuć kilka kostek lodu, zmiksuj całość.

Koktajl: zmiksuj 0,25 l maślanki z 1 szklanką mrożonej aronii, 2 łyżkami porzeczki i 2 garściami liści szpinaku. Dodaj sok z cytryny. Możesz posłodzić miodem.

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Poziom cukru we krwi rośnie po każdym posiłku. Po strawieniu glukozy opada. Jeśli jednak organizm nie radzi sobie z przetwarzaniem cukru, jego podwyższony poziom utrzymuje się dłużej niż powinien.... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.