Reklama
  • Wtorek, 22 października 2013 (12:00)

    Jak obniżyć poziom cukru we krwi?

Cukrzyca rozwija się bez wyraźnych objawów, dlatego najczęściej wykrywa się ją podczas badań poziomu glukozy we krwi.

Prawidłowe stężenie cukru we krwi nie powinno przekraczać 100 mg/dl. Gdy kolejne wyniki są w granicach 100-125 mg/dl to jest to ważny sygnał ostrzegawczy, że cukrzyca może się szybko rozwinąć.

Reklama

Na szczęście, poziom cukru we krwi można obniżyć, prowadząc zdrowy styl życia i zdrowo się odżywiając. Dzięki temu wyniki szybko wrócą do normy. Ważne, by pewnych zasad przestrzegać na stałe.

Trzymajmy wagę

Przede wszystkim trzymajmy w ryzach wagę. Nadwaga (BMI powyżej 30) i otyłość – zwłaszcza brzuszna, sprzyjają wzrostowi cukru we krwi. Nadmiar tkanki tłuszczowej utrudnia prawidłowe działanie insuliny – hormonu, który reguluje przenikanie cukru z jedzenia do komórek ciała.

Jeśli mamy kilka dodatkowych kilogramów, spróbujmy je zrzucić, regularnie uprawiając sport oraz zdrowo się odżywiając. Najlepiej jadać często – 5-6 posiłków, ale w małych porcjach. Tak by nie dopuszczać do przejedzenia lub wygłodzenia.

Warto jeść zawsze o tych samych porach. To zapobiega huśtawce poziomu cukru we krwi. Ostatni posiłek zawsze powinniśmy zjeść nie później niż 3 godziny przed snem. Gdy jesteśmy otyli, w kwestii odchudzania najlepiej poradzić się dietetyka.

Ruszajmy się

Wysiłek fizyczny to nie tylko dobry sposób, by spalić kalorie, ale też nadmiar glukozy, której najwięcej gromadzi się w mięśniach. Aktywność należy podejmować regularnie.

Najlepiej codziennie lub minimum trzy razy w tygodniu, nawet jeśli będzie to tylko energiczny spacer. Każdy taki wysiłek powinien trwać minimum 30 min. Najskuteczniejsze są sporty angażujące duże partie mięśni – nóg, grzbietu, brzucha.

W spaleniu cukru pomoże jazda na rowerze, pływanie, nordic walking, marsz na bieżni a nawet taniec. Najlepiej, by aktywność była utrzymana w umiarkowanym, stałym tempie, tzn. byśmy nie mieli zadyszki, ale byli lekko spoceni.

Jak gotować?

Nie gotujmy zbyt długo potraw. Rozgotowane powodują szybki wzrost poziomu cukru we krwi. Makarony, kasze, ryż najlepiej przyrządzać al dente – lekko twarde po ugotowaniu.

Warzywa trzeba gotować krótko, najkorzystniej na parze i w całości (nierozdrobnione). Zaś płatki owsiane najlepiej zalać wrzątkiem i odstawić, by napęczniały i zmiękły.

Unikajmy stresu

Pod wpływem stresu rośnie stężenie cukru we krwi. A gdy organizm jest narażony na stres przez dłuższy czas nie jest w stanie skutecznie regulować poziomu cukru. Dlatego nauczmy się unikać stresowych sytuacji, a przede wszystkim wypracować własne metody radzenia sobie ze stresem, np. spacer czy słuchanie muzyki.

Śpijmy osiem godzin

Niedosypianie pogarsza działanie insuliny, a tym samym zdolność organizmu do regulacji poziomu cukru we krwi. Dlatego w utrzymaniu cukru w normie pomoże kładzenie się spać o stałych porach, także w weekendy, oraz spanie od 7 do 8 godzin.

Uwaga! Zbyt długi sen, trwający ponad 9 godzin, też poważnie destabilizuje stężenia cukru we krwi.

Badania. Kiedy i jakie?

Każdy powinien raz w roku wykonać badanie poziomu glukozy we krwi. Należy zgłosić się na nie na czczo. Ze skierowaniem od internisty można je zrobić bezpłatnie w ramach NFZ, a prywatnie kosztuje od 6 zł.

Osoby otyłe raz w roku powinny wykonać też test obciążenia glukozą. Badanie można zrobić w ramach NFZ, prywatnie kosztuje ok. 10 zł.

Konsultacja: dr Paweł Opatczyk, spec. medycyny rodzinnej.

Rewia

Zobacz również

  • Wiemy, że zażywane przez cukrzyków leki inkretynowe poprawiają skuteczność terapii doustnych i odsuwają na dłuższy czas insulinoterapię więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.