Reklama
  • Piątek, 13 marca 2015 (12:05)

    Jak leczyć cukrzycę?

Gdy poziom cukru jest nieprawidłowy, organizm zaczyna się buntować.

Dzięki niemu mamy energię i dobry nastrój. Kiedy cukier (czyli glukoza) jest na odpowiednim poziomie, organizm jest silny i zdrowy. System odpornościowy działa dobrze, radzimy sobie ze stresem i śpimy spokojnie.

Wahania glukozy

Po każdym posiłku podnosi się poziom cukru we krwi. Ciało reaguje wydzielaniem insuliny (hormonu trzustki). To ona obniża poziom glukozy we krwi i reguluje jej poziom. Jeśli nie jemy długo, stężenie cukru spada za nisko i nadnercza uwalniają hormony stresu: adrenalinę, kortyzol. Wtedy musimy szybko zjeść coś słodkiego i poziom cukru szybko rośnie. Taka huśtawka nie jest dobra.

Ważny test

Reklama

Jeśli w organizmie źle się dzieje, świadczą o tym niepokojące sygnały. Obwód talii jest większy niż bioder, trudno ci schudnąć, masz apetyt na słodycze. Nie czujesz się lepiej, gdy coś zjesz. Jesteś rozdrażniona, gdy pominiesz jakiś posiłek, płaczesz i masz lęki. Odczuwasz zmęczenie. Budzisz się w nocy. Jesteś ciągle głodna i senna już po południu.

Badania krwi wykazują wtedy podwyższony poziom cukru (100-125 mg/dl, a nawet więcej) lub trójglicerydów (tłuszczów). Jeśli obserwujesz u siebie większość z tych znaków, idź do lekarza, który zleci ci dokładne badania, aby sprawdzić, czy grozi ci cukrzyca.

Zmień dietę

Być może dzięki temu poziom cukru się unormuje. Unikaj produktów, które powodują szybki jego wzrost we krwi. Wybierając je, bierz pod uwagę tzw. indeks glikemiczny (ang. glycemic index IG). Informuje on o zawartości cukru w danym produkcie i o tym, jak szybko wzrasta po jego spożyciu. Im jest wyższy, tym wyżej i szybciej cukier we krwi się podnosi.

I tak najlepsze dla ciebie są produkty o najniższym indeksie glikemicznym (mają one IG mniejsze niż 50), bo po nich cukier w organizmie rośnie wolniej. Są to np. warzywa zielone, pomidor, marchew surowa, cukinia, czosnek, makaron sojowy, makaron al dente (półtwardy), chleb żytni pełnoziarnisty. Natomiast zrezygnuj z produktów, które mają najwyższy indeks glikemiczny (o IG powyżej 70): słodyczy, cukru, białego chleba, frytek, chipsów, słodkich owoców.

Możesz go zmierzyć sama za pomocą glukometru

70-99 mg/dl – prawidłowy poziom; 100-125 mg/dl – podwyższony, oznacza stan przedcukrzycowy; ponad 126 mg/dl – przyczyną jest np. cukrzyca, stres (w wyniku urazu, wypadku, zawału, udaru, choroby nerek), leki (sterydy, przeciwdepresyjne, estrogeny, aspiryna), objadanie się.


Chwila dla Ciebie
Więcej na temat:g | poziom cukru | badania | | cukrzyca

Zobacz również

  • Miesiąc temu rozpoznano u mnie cukrzycę i muszę brać insulinę. Lekarz nawet nie chciał rozmawiać o tabletkach, a przecież wiele osób leczy się w ten sposób. Czy jestem skazana na zastrzyki?... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.