Reklama
  • Środa, 4 lutego 2015 (08:05)

    Dieta dla cukrzyka. Jedz według indeksu

Reklama

Każdy produkt spożywczy ma swoją pozycję w tzw. indeksie glikemicznym (IG). Zależy ona od tego, ile insuliny potrzeba do jego strawienia. Pokarm dostaje wysoką (powyżej 70), średnią (55-70) lub niską (55 lub mniej) pozycję w IG.

Chory z cukrzycą powinien sięgać po potrawy o niskim IG. Im wyższa bowiem jest wartość IG danego produktu, tym wyższy jest poziom cukru we krwi po jego spożyciu.

Pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym po- wodują zarówno wysoki poziom cukru we krwi zaraz po spożyciu posiłku, jak i utrzymywanie się podwyższonego poziomu glukozy przez dłuższy czas.

IG dotyczy tylko węglowodanów, bo białka i tłuszcze nie powodują wzrostu poziomu glukozy we krwi.

Niski indeks glikemiczny

Do tej grupy produktów zalicza się warzywa: brokuły, kalafior, por, seler, kapusta, ogórki, papryka, pomidory, rzodkiewka, cebula.

Spośród owoców: jabłka, pomarańcze, gruszki, morele, truskawki, maliny. Oprócz tego ziarna fasoli, soczewicy, pumpernikiel, razowy chleb jęczmienny i gryczany, a także kaszę gryczaną, nasiona słonecznika.

Średni indeks glikemiczny

Owoce o takim IG to m.in. winogrona, kiwi, świeże banany, ananasy. Spośród warzyw: ziemniaki gotowane, buraki, rzepa. Produkty zbożowe: makaron z białej mąki, pieczywo i wyroby cukiernicze z mąki białej i razowej, kasza manna. A także brązowy ryż i miód.

Wysoki indeks glikemiczny

Mają go wszystkie owoce smażone w cukrze, suszone daktyle i banany, arbuzy. Z warzyw: dynia, kabaczek, ziemniaki (smażone, piure, frytki), goto wana marchew i bób. A także pieczywo z białej mąki, kuku rydza, (prażona i płatki), cukier.

Dobry Tydzień
Więcej na temat:dieta dla cukrzyka | dieta | niski | chory | maj

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.