Reklama
  • Poniedziałek, 25 maja 2015 (10:00)

    Czy można uchronić się przed cukrzycą?

Możemy wiele zrobić, by choroba nas nie dopadła. Dobre nawyki żywieniowe i aktywność fizyczna pomagają uregulować poziom glukozy we krwi.

Cukrzyca rozwija się skrycie, przez wiele lat nie daje dolegliwości. Sprzyja jej brak ruchu, nadwaga i otyłość. Nadmiar tkanki tłuszczowej utrudnia działanie insuliny – hormonu, który reguluje przenikanie cukru z pokarmu do komórek ciała.

Skłonność do cukrzycy bywa dziedziczna, dotyczy też kobiet, które przeszły cukrzycę ciążową. Jeśli jesteś w grupie ryzyka lub wyniki badań wskazują na podwyższony poziom glukozy we krwi, zacznij działać.

Reklama

Największe znaczenie ma dieta. By uniknąć nagłych wahań poziomu cukru, trzeba jeść 4 lub 5 małych posiłków dziennie, w odstępach 3-4 godzin. Podstawą powinny być węglowodany złożone, głównie mało przetworzone produkty zbożowe. Po ich spożyciu poziom glukozy we krwi rośnie powoli, dłużej czujemy się syci.

Trzeba ograniczyć węglowodany proste, m.in. produkty z białej mąki, biały ryż, ziemniaki. Są błyskawicznie przyswajane i powodują gwałtowny wzrost glukozy we krwi.

Przy nadwadze czy otyłości tłuszcze zwierzęce wpiszmy na czarną listę

Głównym źródłem białka powinno być mięso drobiowe, ryby, rośliny strączkowe, chudy nabiał. Zamiast smażyć, piecz w folii lub pergaminie, duś bez obsmażania. Rozgotowywanie warzyw i produktów zbożowych podnosi ich indeks glikemiczny (IG). Im jest on wyższy, tym wyższy poziom cukru po spożyciu pokarmu.

Do każdego posiłku jedz warzywa, najlepiej surowe: mają niski IG i sporo błonnika. Zmniejsza on wchłanianie cukru oraz tłuszczy do krwi, hamuje nagłe skoki glukozy. Jest w owocach, zawierają one jednak cukry proste. Dlatego ich ilość należy ograniczyć do 300 g dziennie.

Niezbędna jest regularna aktywność fizyczna. Pozwala spalać kalorie i nadmiar glukozy. Sporo jej gromadzi się w mięśniach, dlatego gdy pracują, spalamy też nadmiar cukru. Ruszajmy się codziennie, co najmniej pół godziny, minimum 3 razy w tygodniu. Nie muszą to być intensywne ćwiczenia. Korzyści przyniesie energiczny spacer, nordic walking, jazda na rowerze, pływanie, taniec.

Dobry Tydzień
Więcej na temat:cukrzyca | cukrzycy

Zobacz również

  • Miesiąc temu rozpoznano u mnie cukrzycę i muszę brać insulinę. Lekarz nawet nie chciał rozmawiać o tabletkach, a przecież wiele osób leczy się w ten sposób. Czy jestem skazana na zastrzyki?... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.