Reklama
  • Poniedziałek, 7 grudnia 2015 (10:05)

    Cukrzyca bez powikłań, bo pod kontrolą

Choć to poważna choroba, możesz sprawić, by jak najmniej ci szkodziła! Zalecenia specjalistów są bardzo konkretne i dotyczą ochrony czterech szczególnie zagrożonych miejsc w organizmie. Sprawdź, jakich i jak powinnaś o nie zadbać.

Na całym świecie na cukrzycę choruje ponad... 380 mln ludzi, w tym w naszym kraju – ponad 3 mln. Zbadano, że co... 10 sekund przybywa nowa osoba, u której zostaje ona rozpoznana. Światowa Organizacja Zdrowia przyznaje, że jest to epidemia dwudziestego pierwszego wieku.

Z tą chorobą naprawdę nie ma żartów! Równocześnie specjaliści podkreślają, że jej przebieg może być bardzo różny, a najwięcej w tym względzie zależy od... nas samych! Kluczową sprawą jest przestrzeganie wskazówek lekarzy dotyczących ochrony układu krążenia, oczu, nerek i stóp. To właśnie te miejsca mogą być najbardziej zagrożone.

Reklama

Ale wcale nie muszą, a to dzięki odpowiednim strategiom obronnym. Poznaj ich szczegóły, skutecznie unikaj powikłań i ciesz się dobrym samopoczuciem!

Podstawy twojego zdrowia: dieta o niskim indeksie glikemicznym (jej szczegóły powinien wyjaśnić ci lekarz diabetolog), właściwa waga ciała, regularne pomiary poziomu cukru we krwi (wykonywane codziennie o tej samej porze; zapisywane i zgłaszane lekarzowi) oraz wizyty kontrolne.

Oczy – cukrzyca powoduje, że nie docierają do nich składniki odżywcze ani promienie świetlne (na skutek uszkodzenia naczyń siatkówki). Rozwija się tzw. retinopatia, która grozi pogorszeniem wzroku, a z czasem nawet jego utratą.

Koniecznie zacznij dbać o stopy, jeśli zdarza ci się odczuwać w nich mrowienie, drętwienie, cierpnięcie, kłucie, pieczenie lub zimno. O tych objawach powiedz też lekarzowi.

Codzienne zalecenia: zawsze wieczorem myj stopy letnią wodą z mydłem przez 2–3 minuty i ścieraj podeszwy drobnoziarnistym pumeksem; po każdym myciu dokładnie, ale delikatnie je osuszaj, obowiązkowo między palcami;

umytą i osuszoną skórę natłuść maścią witaminową;

regularnie obcinaj paznokcie, prosto i niezbyt krótko (najlepiej zaraz po umyciu stóp), a skrócone płytki łagodnie opiłowuj za pomocą jednorazowego pilniczka;

noś tylko bawełniane, najlepiej bezszwowe skarpety i codziennie je zmieniaj; zakładaj wygodne buty, we właściwym rozmiarze, z miękkiej skóry – zanim wsuniesz do nich stopy, sprawdź, czy w środku nie ma drobinek (np. piasku), które mogłyby uszkodzić naskórek.

Czego nie wolno: długo moczyć stóp, zwłaszcza w gorącej wodzie – sprzyja to tzw. maceracji naskórka i pozbawia go właściwości ochronnych;

przegrzewać stóp, np. trzymając je blisko grzejnika lub kominka; uciskać ich, np. za ciasnym obuwiem ale także bandażem;

chodzić boso – grozi to skaleczeniem i zakażeniem.

Spacery i gimnastyka

Bądź aktywna fizycznie, bo to, oprócz odpowiedniej diety, naturalna i bardzo skuteczna metoda, by obniżyć poziom cukru we krwi. Możesz spacerować i maszerować, a także jeździć na rowerze.

Ćwicz najlepiej 2 godziny po lekkim posiłku, mając przy sobie łatwo przyswajalne węglowodany (np. cukier w kostkach) oraz glukozę. Nie ćwicz, gdy źle się czujesz lub jesteś przeziębiona, także przy poziomie cukru poniżej 100 mg/dl lub powyżej 250 mg/dl.

Nie są dla ciebie wskazane (zwłaszcza przy występujących zaburzeniach czucia): bieganie (szczególnie po twardym podłożu), ćwiczenia na stopniu (tzw. stepie) i bieżni – sprzyjają uszkodzeniu stóp, które może nie zostać odpowiednio wcześnie zauważone.

Układ krążenia i serce – im także nie służy nadmiar cukru. Negatywnie wpływa na wyściółkę tętnic, które przez to łatwiej ulegają przewężeniu (tzw. arteriosklerozie).

Stopy – także i tu zbyt słodka krew ma szkodliwy wpływ na naczynia krwionośne, np. sprzyja ich zarastaniu. Dalszym efektem są niedokrwienie i niedotlenienie tkanek oraz tzw. zespół stopy cukrzycowej.

Nerki – każda z nich zawiera około miliona malutkich naczyń krwionośnych, zwanych nefronami. Gdy krążąca we krwi glukoza je uszkodzi, rozwija się tzw. nefropatia cukrzycowa.

Dbamy o serce i mózg

Nie pozwól, by cukrzyca zaszkodziła tym ważnym narządom. Na ile to możliwe, obniżaj ryzyko chorób układu krążenia (takich jak: miażdżyca tętnic, choroba niedokrwienna serca, udar mózgu).

Codzienne zalecenia: zadbaj o odpowiednio niskotłuszczową dietę – tłuszcze mogą dostarczać ci maksymalnie 30 proc. wszystkich kalorii, w tym nasycone (obecne np. w mięsie, mleku, oleju kokosowym i palmowym) – maks. 10 proc., jednonienasycone (np. w oliwkach, awokado, orzechach) – ok. 15 proc., wielonienasycone (np. w oleju nianym i rzepakowym, nasionach słonecznika) – co najmniej 10 procent; zwiększ aktywność fizyczną – najbardziej dobroczynne dla układu krążenia są tzw. wysiłki tlenowe, wytrzymałościowe, w których praca mięśni powoduje ruch.

To przede wszystkim marsze, trucht, jazda na rowerze i jazda na nartach biegowych – ich intensywność dostosuj w taki sposób, by powodowały przyspieszenie bicia serca i oddechu, a także uczucie ciepła, a równocześnie nie utrudniały swobodnej rozmowy.

Czego nie wolno: palić papierosów – nikotyna powoduje skurcz tętnic unaczyniających mięsień sercowy i mózg, a przez to dodatkowo utrudnia dopływ krwi do tych narządów i sprzyja nadciśnieniu; nadużywać alkoholu – podnosi poziom tzw. homocysteiny, substancji, która jest uznawana za czynnik ryzyka rozwoju miażdżycy, zawału serca oraz udaru mózgu.

Pamiętamy o nerkach

Choć mogą być przez jakiś czas odporne na podwyższony poziom cukru we krwi, nie wolno ich zaniedbywać!

Sygnałem ostrzegawczym, że trzeba skontrolować ich stan u lekarza, może być opuchlizna pojawiająca się na stopach i wokół kostek. Inne objawy to: zwiększona lub zmniejszona ilość oddawanego moczu, zmęczenie, swędzenie skóry.

Codzienne zalecenia: zapobiegaj infekcjom układu moczowego, m.in. pijąc dużo wody i nie dopuszczając do zagęszczenia moczu; utrzymuj właściwe ciśnienie krwi i nie pozwalaj, by wzrastało ponad normę, bo wtedy nerki mają utrudnioną pracę;

Czego nie wolno:stosować diety z dużą ilością soli – nerki muszą wtedy ciężej pracować.

Kontrolujemy oczy

Zmiany w narządzie wzroku (tzw. retinopatia) to, obok zespołu stopy cukrzycowej, jedno z najgroźniejszych powikłań cukrzycy. Im szybciej zaczniesz im przeciwdziałać, tym lepiej!

Jeśli zdarza ci się widzieć różne dziwne plamy, kleksy, pająkowate kształty lub miewasz zamazane widzenie (jakbyś patrzyła przez warstwę płynu), powiedz o tych objawach lekarzowi.

Codzienne zalecenia: jedz dużo pokarmów zawierających składniki korzystne dla zdrowia oczu, takie jak beta-karoten, luteina, zeaksantyna – np. pomarańczowe owoce, zielone warzywa; często spaceruj na świeżym powietrzu – sprzyja to poprawie wzroku.

Czego nie wolno: obciążać oczu, np. niebieskim światłem emitowanym m.in. przez monitor komputera i ekran telefonu komórkowego (zwłaszcza po ciemku); wykonywać ćwiczeń fizycznych, podczas których dochodzi do wstrzymywania oddechu i napinania mięśni przy niewielkim ruchu (np. na siłowni) – powodują niekorzystny wzrost ciśnienia krwi w naczyniach oczu.

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Od dawna choruję na cukrzycę typu 2. Bardzo przestrzegam zdrowej diety. A mimo to mam ostre biegunki. Z głośnym burczeniem i bulgotaniem w brzuchu – i gdy jestem głodna, i gdy jestem najedzona.... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.